LILIANA BARBUL
PROIECT INTERDISCIPLINAR
„Toamna mândra , darnică...”
Tema: „Toamna mândră , darnică ...”
Clasa: pregătitoare
„Fluturaşii cu ghiozdan”
Durata:4 săptămâni
Discipline/ arii curriculare integrate:
Comunicare
în limba română
Matematică şi explorarea mediului
Arte vizuale şi lucru manual
Muzică şi mişcare
Dezvoltarea personală
DOMENIILE EDUCAŢIONALE ŞI COMPETENŢELE VIZATE
● Domeniul comunicare în
limba română :
1. Receptarea
de mesaje orale în contexte de comunicare cunoscute
2. Exprimarea
de mesaje orale simple în diverse situaţii de comunicare
3. Receptarea unei varietăţi de mesaje scrise, în contexte de comunicare
cunoscute
4. Redactarea de mesaje
simple în diverse situaţii de comunicare
●
Domeniul matematica şi explorarea mediului
1. Recunoaşterea şi utilizarea numerelor în calcule elementare
2. Localizarea şi relaţionarea unor elemente geometrice în spaţiul
înconjurător
3. Manifestarea curiozităţii pentru fenomene/relaţii/
regularităţi/structuri din mediul apropiat
4. Generarea unor explicaţii simple prin folosirea unor elemente de
logică
5. Sortarea şi reprezentarea unor date în scopul rezolvării de probleme
● Domeniul arte vizuale si lucru manual
1. Explorarea de mesaje artistice exprimate în limbaj vizual într-o
diversitate de contexte familiare
2. Realizarea de creaţii funcţionale şi/sau estetice folosind materiale
şi tehnici elementare diverse
● Domeniul muzică şi mişcare
1. Receptarea repertoriului de cântece pentru copii şi a unor elemente
simple de limbaj muzical
2. Redarea repertoriului de cântece pentru copii cu mijloace
interpretative specifice vârstei
3. Raportarea spontană la muzică prin intermediul propriilor abilităţi
creative
● Domeniul dezvoltare personală
1. Manifestarea interesului pentru autocunoaştere şi a atitudinii
pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi
2. Exprimarea adecvată a emoţiilor în interacţiunea cu copii şi adulţi
cunoscuţi
3. Utilizarea abilităţilor şi a atitudinilor specifice învăţării în
context şcolar
Resurse: materiale: cărţi cu poveşti pentru copii, jetoane, imagini şi planşe
peisaje - Toamna, fructe şi legume, CD,
auxiliare, foi A4, creioane colorate,materiale din natură, hârtie colorată, hârtie creponată, lipici, foarfecă,
acuarelă, culegere de cântece pentru copii, album fotografic, aparat foto
umane : elevii, învăţătoarea, bibliotecara,
părinţii
procedurale: observaţia dirijată, conversaţia euristică, explicaţia, demonstraţia,
exerciţiul, problematizarea, joc de rol, jocul didactic
forme
de organizare: frontală, în grup, individual
INVENTAR DE PROBLEME :
Ce
ştim?
·
În ce anotimp suntem
·
În fiecare zi mergem la şcoală.
·
Ne îmbrăcăm adecvat.
·
Păsările călătoare pleacă în ţările calde.
·
Se coc fructele şi legumele.
·
În fiecare toamnă, oamenii culeg roadele din
grădini , livezi şi vii .
·
Copiii se joacă mai puţin afară.
|
Ce nu
ştim şi vrem să aflăm?
·
Ce se întâmplă în natură toamna (iarbă, flori, pomi,
insecte)?
·
De ce se usucă frunzele ?
·
De unde vine ploaia ?
·
De ce s-a răcit aşa de mult afară?
·
Dacă plouă , ce se întâmplă cu fructele
şi
legumele din grădini ?
·
Cum sunt păstrate fructele şi legumele?
·
Pentru ce sunt bune fructele şi legumele?
·
Importanţa consumării
legumelor şi fructelor proaspete şi conservate şi reguli de igienă
·
Care sunt părţile
componente ale unui pom fructifer/ legumă?
·
Ce trebuie să facem pentru a avea pomi fructiferi
şi legume sănătoase?
|
INVENTAR DE ACTIVITĂŢI ORIENTATIVE
Săptămâna
I:
„Frunze
ruginii cad pe cărări”- Activitate integrată ( DP; CLR; MEM;
MM; AVLM )
-
Observarea naturii;
-
Citirea de imagini, planşe cu aspecte
din anotimpul toamna;
-
Audiere „Povestea stejarului cel bătrân”
-
Învăţarea cântecelor: „Frunze ruginii”,
„A venit pe dealuri, toamna!”;
-
„Cum mă simt?” – discuţii cu privire la
sănătatea în timpul toamnei;
-
Memorare: „Început de toamnă”
-
Colaje: „Copacul”- toamna, „Toamna în
culori”, „În livadă”;
-
Compoziţii plastice: „A sosit toamna”,
„În livadă”;
-
Activitate practică: „ Să îngrijim un
pom”- un pom/un om.
„Mere,
pere în panere” - Activitate integrată ( DP; CLR; MEM; MM; AVLM )
-
Citirea
de imagini, planşe cu fructe;
-
Prezentarea
, identificarea fructelor de toamnă;
-
Joc
de rol: „Eu sunt.... ( un fruct la alegere );
-
„Să
spunem ghicitori despre fructe”;
-
„Să
numărăm fructele din coş”
-
Alcătuirea
unui pom fructifer;
-
Învăţarea
„Cântecul fructelor”;
-
„
Cum trebuie să consumăm fructele?”
-
Importanţa
fructelor pentru organism;
-
Colaje
şi compoziţii plastice: „Fructul meu preferat”, „Coş cu fructe”;
Săptămâna
a II-a:
„Legume
gustoase şi sănătoase” - Activitate integrată ( DP; CLR; MEM; MM;
AVLM )
-
Citirea
de imagini, planşe cu fructe;
-
Prezentarea
, identificarea legumelor de toamnă;
-
Memorizare:
„Melcul şcolar” de Vasile Versavia;
-
Joc
de rol: „Eu sunt.... ( o legumă la alegere ), „La piaţă”
-
„Să
spunem ghicitori despre legume”;
-
„Să
numărăm legumele din coş”, „Să aşezăm legumele după culoare/formă/ mărime”;
-
Alcătuirea
unei legume;
-
Învăţarea
„Cântecul legumelor”;
-
„ Cum
trebuie să consumăm legumele?”
-
Importanţa
legumelor pentru organism;
-
Colaje
şi compoziţii plastice: „Leguma mea preferată”, „Coş cu legume”;
Săptămâna
a III-a:
„Coroniţa
toamnei”- Activitate
integrată ( DP; CLR; MEM; MM; AVLM )
-
Audiere:
„Puişorii”,de Emil Gârleanu
-
„Cum trebuie să ne comportăm cu părinţii,
bunicii, plantele, animalele?”
-
„Ştiu
să prepar o salată de fructe/ legume?”;
-
Activitate
practică: „CoroniţaToamnei”;
Săptămâna
a lV-a:
“Carnavalul
toamnei” – Activitate
integrată ( DP; AVLM );
-
„Supa de zarzavat” , de Otilia Cazimir
-
Activitate practică :„Masca de carnaval”
-
Activitate
distractivă: „Carnavalul toamnei”;
Evaluare: aprecieri
verbale,expoziţie cu lucrările copiilor, CD cu poze din activităţile
desfăşurate, fişe de lucru, autoevaluare, “Carnavalul toamnei”
ARGUMENT
Motto:
Toamna a început să scrie
Într-o carte cu copertă aurie
Câte şi de toate
Cu creioane colorate.
(Marcela Peneş, Alfabetul toamnei)
Într-o carte cu copertă aurie
Câte şi de toate
Cu creioane colorate.
(Marcela Peneş, Alfabetul toamnei)
Toamna este anotimpul schimbărilor, al iertării, al melancoliei. Este anotimpul
în care lumina pură, aerul mai dens şi
rece încununat de bogăţia de culori, dar şi de contrastul dominantei galbene,
cu cerul albastru deschis, ne îndeamnă
la reverie . Ea înseamnă frunze
colorate: roşu aprins, maro, portocaliu rumen, portocaliu pur, galben, galben
moale şi galben luminos, ruginiu. Toate
culorile pământului se regăsesc în apusuri de soare, în frunzele copacilor, în
petalele florilor, în apa mării, în ochii celui care priveşte frunzele căzute.
Toată această
simfonie de culori ne dă un sentiment ciudat de visare. Atâtea culori atât de
diferite şi totuşi atât de bine combinate, încât aproape că nu-ţi poţi crede
ochilor că ceea ce vezi e aievea. Culori
din cele mai aprinse până la tonurile cele mai pale, pasteluri cum n-ai ocazia
să priveşti prea des, de la galbenul aprins la bejul pal, de la ruginiu la
portocaliu, toate tonurile de verde şi încă multe altele pentru care nu sunt
cuvinte a le descrie, nuanţe pe care doar natura în măiestria ei a reuşit să le
aducă la desăvârşire.
Încercând să
înţelegem acest festin al culorilor, privind cu atenţie acest spectacol al
naturii, această impresionantă dovadă de sensibilitate şi frumos, ne gândim că nu
putem trece cu vederea faptul că toţi
copiii sunt curioşi să afle cât mai multe despre acest anotimp.
Deoarece copiii au
început să mă întrebe despre ce se întâmplă în natură şi de ce se usucă totul
în jur, am hotărât împreună cu ei să desfăşurăm acest proiect tematic.Am
considerat că la acest nivel de vârstă investigaţia poate aduce la lumină multe
informaţii necunoscute copiilor. Ceea ce vor afla şi descoperi le va aduce
satisfacţie şi încântare şi cunoştinţele, informaţiile se vor întipări mai
bine.
Scrisoare adresată părinţilor
Dragi părinţi,
Vă informăm că
în perioada 30 septembrie – 31 octombrie 2013 , elevii clasei pregătitoare
„Fluturaşii cu ghiozdan” vor fi implicaţi într-un proiect tematic, având ca
temă ,,Toamna mândră , darnică ...”.
Activităţile
desfăşurate vor urmări, ca prin demersuri de cercetare ale copiilor dirijaţi de
către învăţătoare, să se realizeze îmbogăţirea semnificativă a cunoştinţelor
despre acest anotimp, cu toate aspectele implicate: fructe, legume, bogăţiile toamnei, transformări petrecute în
natură, viaţa animalelor şi preocupările lor în acest sezon, diferite
curiozităţi cu privire la temă, cuprinse în enciclopedii şi reviste pentru
copii.
În acest sens,
vă rugăm să discutaţi şi dumneavostră cu ei pe marginea subiectului propus şi
să ne furnizaţi, în măsura în care puteţi, materiale utile activităţii la clasă:
fructe, legume, compoturi, gemuri,
murături (din aceste fructe ori legume de toamnă), reviste sau enciclopedii,
poveşti, poezii despre tomnă şi caracteristicile ei.
Vă mulţumesc!
E cel mai documentat paragraf despre Blogger: Clasa Fluturasilor,
RăspundețiȘtergerescoala Nicolae Iorga. Bravo!
my website Chestionare Auto Org Cat B